perjantai 29. maaliskuuta 2019

Tutkimuksen ytimessä


On pitänyt kiirettä. Blogin puolella on ollut kovin hiljaista, kun olen tehnyt aineistonkeruusuunnitelmaa, käynyt konferenssissa ja kirjoitellut piano-oppilaille nuotteja.

Ensi viikolla pääsen keräämään aineistoani, eli laulattamaan ja haastattelemaan tutkimukseni tutkittavia eli ikäihmisiä, jotka ovat eläneet lapsuuttaan ja kouluvuosiaan jälleenrakennusajalla. Sen lisäksi, että laulatan tutkittavilleni ajalta tuttuja koululauluja sisältäen kansanlaulut, virret, maakuntalaulut ja muut isänmaalliset sävelmät, haluan kuunteluttaa / laulattaa heillä lastenlauluja ja iskelmiä, jotka ovat olleet tuohon aikaan suosittuja.

Olen perehtynyt ajan musiikkiin ja selannut Suomessa levytettyjen levyjen luetteloja, poiminut sieltä kaikki levytetyt lastenlevyt / lastenlaulut ja tehnyt niistä YouTubeen soittolistan, jota voin käyttää muistelun apuna. Vuoteen 1959 mennessä Suomessa on levytetty kolmisensataa lastenlaulua, mutta oletettavasti kaikki eivät ole nousseet suureen suosioon. Mitään tarkkoja tilastoja lastenlevyjen myynnistä ei ole, eikä myöskään painosmääristä. Ainoastaan aikaisempien tutkimusten haastattelujen perusteella ja esimerkiksi Markus-sedästä (Lastentunnin radiopersoona) kertovassa elämäkerrassa on tietoa siitä, mitä lapset kuuntelivat. Olen myös selannut ”hittilistoja” eli myydyimpien levyjen, käytännössä siis iskelmien listauksia. ”Hittilistoista” on vaikeaa saada tietoa, sillä esimerkiksi myydyimmistä äänilevyistä on alettu kerätä listausta vasta vuonna 1951, eikä sitä edeltävien vuosien levymyyntitilastoista ole oikein mitään mustaa valkoisella.

Olen varannut yliopiston kirjastosta 15 vuosikertaa Radiokuuntelija –lehtiä, eli vuosina 1945-1959 joka viikko ilmestynyttä radio-ohjelmalehtistä, joka vastaa nykyajan tv-ohjelmalistauksia. Tv:tä ei tutkimani ajan kodeissa Suomessa vielä ollut. Suomessa vielä 40-luvun puolella ja pitkälle 50-luvullakin oli Yleisradion monopoli, eikä radiokanaviakaan ollut montaa (vielä 40-luvulla oli yksi kanava) – joten lehdistä musiikkitietojen poimiminen on sinänsä hallittavissa. En ole muutaman päivän selaamisen perusteella päässyt vielä vuotta 1945 pidemmälle, sillä a) lehtien teksti on pienellä präntillä, b) radiossa on soinut tuohon aikaan jos jonkinmoista yhtyettä ja orkesteria, ja musiikkiohjelmaa on joka päivälle hurjan paljon. Huomionarvoista kuitenkin on, että arkisin uutisohjelman lisäksi päiväsaikaan ei juuri tullut ohjelmaa. Yleinen konsertti- ym. ohjelma alkoi vasta noin klo 17, ja ohjelman lähetys päättyi viimeistään puoliltaöin.

Mainos Radiokuuntelijassa kesällä 1945

Suuri osa vielä 40-luvun radio-ohjelmasta on suoraa lähetystä, eli Radio-orkesteri soitti livenä konsertteja, ja usein alkuillasta studiolla vieraili joku klassinen yksinlaulaja tai instrumentalisti, joka soitti tai lauloi puolisen tuntia Yleisradion vakiopianistin säestämänä. Näitä ohjelmanumeroita näyttää olleen useampia illassa. Ohjelmalehtisessä mainitaankin erikseen, jos musiikki tulee äänilevyltä. Tämä jo kertoo ajan musiikkikulttuurista paljon. Klassinen musiikki oli vielä 40-luvulla Yleisradion soittolistoilla huomattavasti yleisempää kuin iskelmä tai viihdemusiikki. Kun pääsen selaamaan 50-luvun ohjelmatietoja, on mielenkiintoista nähdä miten klassisen ja viihdemusiikin tai äänilevyjen ja livemusiikin suhteet muuttuvat.

Vaikka lauantaisin radiosta tuli jo päivällä viihde- ja kevyempää orkesterimusiikkia, ei tämä ohjelma kantautunut lasten korviin, sillä lapset olivat lauantaisin päivisin koulussa. Lauantai-illalla tuli toki viikoittain järjestettävä Lauantain toivotut levyt –ohjelma, jonka ääreen koko perhe usein kokoontui kuuntelemaan ajan levytettyjä iskelmiä, joita tosin tuli vain jälkimmäinen puolituntinen ohjelmasta. Arki-illoista torstai-illat olivat lapsille mieluisaa aikaa radio-ohjelman kannalta, sillä silloin tuli Lastentunti, jossa kuultiin ensisijaisesti lasten itsensä esittämää laulua ja runoja, mutta joskus myös levytettyjä lastenlauluja, satukuunnelmia ja tarinoita. Muuten radiosta lapsille erikseen suunnattua ohjelmaa on ollut vähän, jos Kouluradiota ei lasketa. Se oli nimensä mukaisesti opetukseen keskittyvä ohjelma, jossa aiheet vaihtuivat ja sitä kuunneltiin yleensä kouluissa tehtävävihkosen kanssa. Näin saatiin noudatettua ajatusta, että valtakunnallisesti opetettaisiin ainakin radion kautta yhtenäisiä teemoja.

Mainos Radiokuuntelijassa kesällä 1945.

Äänilevyt nousivat kodeissa yleiseksi musiikin kuuntelukanavaksi vasta 50-luvun puolella, kun levysoittimet yleistyivät kodeissa. Silti esimerkiksi maaseudulla levysoitinta saatika uusimpia äänilevyjä ei välttämättä ollut joka talossa. Radiosta ja erilaisissa tapahtumissa, kuten kylän juhlissa kuultu musiikki on siis ollut se, joka on ollut vahvasti vaikuttamassa ajan musiikkimaisemaan.

On mielenkiintoista päästä vihdoin laulattamaan, kuunteluttamaan ja haastattelemaan ajalla eläneitä ihmisiä ja kyselemään, mitkä laulut ja millainen musiikki heidän lapsuudessaan on ollut tärkeää ja mitä ajalta muistetaan. Koska kyseessä on viimeinen kansakoulusukupolvi, joka on käytännössä ainoastaan laulanut musiikin tunneilla (ei soittanut), ja kouluissa on vuodesta toiseen laulettu samoja lauluja, väitän, että kyseisen sukupolven edustajat osaavat ja muistavat juuri koulussa laulettuja lauluja erinomaisesti. Vaikka myöhempinä vuosina olisivat vaikuttaneet uudet musiikin tuulet ja mielimusiikiksi olisikin noussut jokin aivan toisenlainen musiikkityyli, lapsena mieliin painuneet musiikin muistijäljet ovat niin vahvoja, että niitä muistaa vielä muistisairaanakin.

Tämä mielessä pitäen innolla lähden keräämään aineistoa ja katsomaan, olenko oikeassa vai väärässä väittäessäni, että jälleenrakennusajalla koulua käyneille lapsena itse lauletut koululaulut ovat jääneet mieliin, ja niitä jopa halutaan laulaa.

Tässä vielä soittolistat ajan lauluista. Lastenlauluihin tulee vielä lisää lauluja, kun saan käytyä kaikki kolmisensataa läpi. Myydyimmät levyt puolestaan Mitä Suomi soitti -listauksen mukaan, Suomen äänitearkisto ry:n Suomalaisten äänilevyjen luettelo (Haapanen & Strömmer 1992).






Annika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti